The Benelux Takes Over
In mijn eerste blog kon je al lezen dat er genoeg Nederlanders rondliepen tijdens SXSW in Austin. Niet alleen voor het netwerken (feestjes) en inspiratie opdoen, maar ook om bij te dragen aan de internationale discussies en panels. Zo organiseerden New Dutch Wave en CreativeNL diverse sessies in het Innovation Bridge Europe. Wat feestelijk werd geopend door staatssecretaris Alexandra van Huffelen en missieleider Barbera Wolfensberger.
Op diezelfde locatie organiseerde Future Media Hubs – een netwerkorganisatie van Europese mediabedrijven geïnitieerd door de VRT en RTBF – een ochtendprogramma om de brug te slaan tussen Europese en Amerikaanse bedrijven. Met een goede discussie over de rol en toekomst van internationale platforms in relatie tot lokale initiatieven van de publieke en commerciële media. De belangrijkste les? Gebruik de globale platforms om grootschalig lokale culturele content naar de wereld te brengen. En zorg dat de uitgangspunten van de platforms overeenkomen met onze publieke waarden op bijvoorbeeld het gebied van privacy en inclusiviteit. Hier maakt de Europese Unie in wetgeving al goede stappen in.
Je kunt je ogen wel sluiten voor deze grote platforms, maar de cijfers spreken voor zich. Gemiddeld kijkt een gebruiker 27 video’s per TikTok-sessie, in plaats van 1 tot 2 video’s via een streamingplatform. En op YouTube wordt elke minuut 500 uur aan videocontent geüpload. De dienst is een springplank voor creators die daarna series aan traditionele platforms verkopen – bijvoorbeeld Moonbug met kinderserie CocoMelon – of gebruiken het om hun imperium aan bedrijven te promoten – Mr Beast met niet alleen merchandise, maar ook een eigen fastfoodketen en chocolademerk.
Uitwisseling van data is hierbij essentieel en ook daarover werd in een panel gediscussieerd. Waarbij de kritiek te verklaren is die er kwam na de introductie tijdens een Cross Media Café van het initiatief van Stichting Nederlandse Datakluis om gebruikers zelf controle te geven over hun gegevens. Het gaat namelijk niet over de achterliggende techniek – laten we daarbij vooral meegaan in Europese of internationale standaarden – maar om de waardeoverdracht die gaat plaatsvinden. Als Nederlandse kijker stel je je datakluis alleen maar beschikbaar en netjes in als je daar profijt van hebt. Dat kan zijn in letterlijke euro’s, maar ook betere aanbevelingen, nieuwe producten die bij je passen en nog betere Nederlandstalige content.
Onderdeel van South By waren ook expo-ruimtes waar een reeks aan innovatieve producten en toekomstige technologie werd getoond. Bij het Nederlandse bedrijf Polymorf stonden steevast lange rijen en er was veel persaandacht voor. Hun Symbiosis-experience combineert VR met een futuristisch pak waarmee geuren en beweging worden gesimuleerd voor een totale immersieve ervaring. Nu nog een dure installatie qua ontwikkeling en exploitatie, maar hopelijk zorgt South By voor een vliegwiel voor de makers.
Romar Bucur
Head of Business Development & Strategy Banijay Benelux
De week van Romar Bucur
-
ΜaandagSkip intro: Innovate or Die
-
DinsdagWeb3 en NFT zijn dood, lang leve AI
-
WoensdagThe Benelux Takes Over
-
DonderdagEnter the Metaverse
-
VrijdagTo Infinity & Beyond