The Discovery difference
Werken voor een internationaal bedrijf betekent ook dat je wordt overspoeld met Engelse termen en – ja, vertaal dat maar eens in het Nederlands – oneliners.
Zo is onze Eurosport Player the seat that doesn’t exist; als het gaat over het Olympische analistenteam met 58 voormalig Olympiërs gaat het over unrivalled expertise en ook the Discovery difference is een regelmatig terugkerende ‘eenlijner’ in relatie tot de aankomende Winterspelen. In al deze gevallen schiet de Nederlandse taal toch wel wat te kort, want iedere poging tot een Nederlandse vertaling doet toch iets af aan de kracht van de Engelse versie.
Maar goed, even terug naar the Discovery difference. In goed Nederlands vertaald: we – Eurosport is sinds drie jaar onderdeel van Discovery – willen \ de Winterspelen ‘anders dan anders’ doen dan tot op heden is gedaan. Dus bij alle keuzes die worden gemaakt, is één van de vragen steeds: hoe kunnen we ons onderscheiden? Dat ‘anders dan anders’ zit ‘m in grote, strategische dingen. Maar ook in zaken die heel zichtbaar zijn voor de buitenwacht.
Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van diverse technische hoogstandjes en noviteiten, de keuze van de presentatoren en het format van de Olympische studioshow. De studio bij NEP in Hilversum is volledig virtueel en er is gekozen voor twee frisse, jonge gezichten, Neal Petersen en als sidekick voormalig biatleet Herbert Cool. Verder krijgt het programma een hoog tempo en is de live sport het belangrijkste ingrediënt.
Ook de keuze voor ijshockey – in Nederland toch altijd wat onderbelicht gebleven – en het spectaculaire ski- en snowboardcross als exclusieve sporten, in plaats van het misschien voor de hand liggende langebaanschaatsen, is bewust gemaakt. Voor beide geldt namelijk dat het sporten zijn die een jongere doelgroep aanspreken.
En over the Discovery difference gesproken: we zijn ontzettend trots dat we tijdens de Spelen dagelijks met een live ontbijtshow komen via Facebook. Nadat Harmen Siezen en Koos Postema tijdens de Winterspelen van 1988 de primeur hadden op televisie, treedt de talentvolle Jean-Paul Rison exact dertig jaar later in hun voetsporen met de eerste Olympische ontbijtshow via Facebook ooit. Vanaf zaterdag 10 februari iedere dag om 8 uur. De titel? OS Daily; zoek daar maar eens een Nederlands alternatief voor dat nét zo lekker klinkt…
Anja van Ginhoven
Press & Communications Executive Eurosport Benelux
De week van Anja van Ginhoven
-
ΜaandagAvontuur
-
DinsdagThe Discovery difference
-
WoensdagGoud
-
DonderdagThe final countdown
-
VrijdagI zoekt puntje