The Golden Age of Television: een bubbel?
Sinds 1999, toen The Sopranos onze huiskamers binnendenderde (ik hoor de tune nog elke keer als ik eraan denk) wordt er gesproken over de hernieuwde Golden Age of Television; een tijd van enorme kwaliteit en creativiteit op het gebied van series.
Titels als The Wire, Mad Men, Breaking Bad, Homeland, House of Cards en Game of Thrones sluiten daar naadloos op aan. Ze breken alle kijkcijferrecords en het aantal series is exponentieel gestegen. Er zijn niet alleen meer series, maar ze bereiken ook een groter publiek, want internationale platforms zorgen ervoor dat wij al die series wereldwijd tegelijkertijd kunnen kijken.
Ook in Europa zijn er steeds meer series die records breken en (taal)grenzen overschrijden, denk aan The Bridge (2011) en The Killing (2007). In Europa zorgt The Golden Age of Television voor een (noodzakelijke) vergrote samenwerking tussen (publieke) omroepen van verschillende landen; beide series kwamen tot stand door zo’n samenwerking.
Zelf produceer ik momenteel ook een serie die een aantal jaar geleden nog onmogelijk was om te financieren. Heirs of The Night is een Engelstalige vampierenserie voor de 10+ kijker en een samenwerking met drie publieke omroepen uit Europa: AVROTROS uit Nederland, NDR uit Duitsland en NRK uit Noorwegen. Voor alle omroepen is het de eerste keer dat ze op deze schaal samenwerken om een high-end serie te maken voor deze doelgroep.
Naast de enorme toename van series klinkt nu al het geluid in de US dat het einde van de groei nabij is: The Golden Age of Television is een bubbel. Hier in Nederland voelt het echter nog als het begin. Er is een verandering gaande van internationale naar lokale content in Europa. Het begin van een strijd der titanen en dat zorgt hier ook voor opschudding: hoe gaat het met de SVOD rechten van de NPO, waar staan de omroepen over een tijdje, welke partijen gaan samenwerken?
Netflix’ eerste Nederlandse originals worden binnenkort gelanceerd, Videoland neemt inmiddels een stevige positie in (zes nominaties bij de Gouden Kalveren!), sinds vorige week heeft Disney+ zijn intrede gedaan en wij zijn het testland, wat gaat HBO Max ons brengen en Amazon doet, weliswaar nog een beetje onder de radar, ook al een tijdje mee in ons kikkerlandje. Ik heb momenteel zes apps waar ik uit kan kiezen om iets te kijken op mijn telefoon, laptop of tablet, waarvan een aantal (nu) nog zonder Nederlandse content.
Het groeiende aanbod zal op een gegeven wel stagneren, samen met het aantal aanbieders. Hopelijk komt de kwaliteit bovendrijven, maar na twintig jaar groeimarkt is één ding duidelijk: series are here to stay! En ik zeg als maker en liefhebber van series: laat de Nederlandse bubbel maar heel lang duren, net als bij een hele goede serie. Je weet dat je de aankomende weken helemaal opgeslokt gaat worden, dat je erover zal dromen, dat je het hoofdpersonage wil zijn, dat je wil weten wat er nu weer gaat gebeuren en dat je visueel verrast zal worden. Ik ben er klaar voor, sterker nog, ik zit er midden in.
Fleur Winters
Co-CEO / producer Lemming Film
De week van Fleur Winters
-
ΜaandagThe Golden Age of Television: een bubbel?
-
DinsdagVertrouwen
-
WoensdagLekker lelijk
-
DonderdagToegankelijk?
-
VrijdagLocal is the new Global