The Voice (of GfK)
Op maandagavond neem ik me altijd voor om een rustig avondje te houden. Na de eerste werkdag van de week staan alle lopende zaken weer helder op het vizier. In verband met de vakantie kwam mijn broertje gisteravond even langs met zijn zoontje van bijna zeven jaar oud. Ik vertelde natuurlijk even trots dat ik deze week een blog mag schrijven waarop mijn neefje vroeg wat ik eigenlijk voor werk doe. Tja, leg dat maar eens even kort uit. Gekscherend vertelde ik dat ik word betaald om heel veel te praten. Dan moest ik maar niet mijn stem kwijt raken!
Vandaag heb ik een volle agenda. Even snel de mail bijwerken en een paar telefoontjes plegen. Leuke reacties zijn binnen gekomen naar aanleiding van het bericht van gisteren dat NOM en GfK samen totaal bereik gaan publiceren. Voortaan worden de printbereikcijfers van NOM gecombineerd met de online bereikcijfers van NOBO. Zo krijgen uitgevers en mediaplanners inzicht in de mate waarin printmerken op alle verschillende platformen (papier, pc/laptop, tablet, smartphone) worden gelezen. GfK verzorgt de methodologische consultancy en data science expertise om deze geïntegreerde bereiksdata op kwartaalbasis te publiceren.
Zometeen heb ik een online meeting met ons UK team. Naar aanleiding van de nieuwe cijfers en inzichten over videoconsumptie, onder andere 18-34 jarigen (millennials) besteden dagelijks drie uur en veertig minuten! aan het kijken van online video content, krijg ik steeds meer vragen over het kijkgedrag van kinderen. Want zal deze trend met de volgende generatie (post-millennials/iGeneration) nog meer gaan toenemen? Als vervolg op GfK ViewScape kunnen we ook inzichten bieden op het gebied van video kijken voor kinderen. In de Engeland, Duitsland en Frankrijk hebben we deze studie inmiddels uitgevoerd. Zometeen bespreek ik de mogelijkheden om GfK ViewScape Kids ook voor Nederland te laten opstarten.
Daarna heb ik een lunchafspraak en ga ik s’middags naar een klant om te praten over “Voice”. Nee, niet The Voice van John de Mol maar bij GfK hebben we de laaste tijd veel ervaring opgedaan met een nieuwe onderzoekstechniek op basis van stemgebruik. In diverse wetenschappelijke onderzoeken is namelijk aangetoond dat je stem voor negentig procent bepaalt of je boodschap wordt onthouden.Tevens geeft je stem belangrijke aanwijzingen over je gemoedstoestand en kan dit gebruikt worden als instrument voor onderzoek om te achterhalen wat je van een product vindt. Bij GfK kunnen we deze onderzoekstechniek ook toepassen door middel van Market Builder Voice en hebben we een nieuwe KPI geintroduceerd: Emotionele Impactscore, gebaseerd op wat consumenten zeggen en hoe ze het zeggen.
Het succes van een product of dienst is vaak gebaseerd op een combinatie van drie elementen emotie (in hoeverre raakt men opgewonden), activatie (in hoeverre zet het aan tot het kopen van een product) en sentiment (in hoeverre is men positief/negatief over het product en of dienst). Respondenten die op alle drie de kenmerken positief scoren, zullen het product of de dienst in de praktijk waarschijnlijk daadwerkelijk aanschaffen. Vanmiddag ga ik dus samen met een productexpert naar een klant om te sparren hoe we zowel nieuwe producten als ideeën kunnen toetsen als advertenties.
Ja en ook vandaag ga ik weer heel veel praten…
Barbara Schouten
Senior Industry Consultant Media & Entertainment GfK
De week van Barbara Schouten
-
ΜaandagNever a dull moment
-
DinsdagThe Voice (of GfK)
-
WoensdagLet’s Get Digital
-
DonderdagGrowth from Knowledge
-
VrijdagMusic was my first love