This is The Voice
Het was en is een roerig jaar, maar we gaan volgens mij de goede kant op. Projecten beginnen weer langzaam op gang te komen, collega’s trekken weer met enige regelmaat aan de bel voor op maat gemaakte composities en de series die voor ons het hele jaar door lopen (GTST en Spangas) zijn sinds een paar weken ook weer volledig operationeel.
Zou het dan bijna voorbij zijn? Ik denk dat in veel sectoren de grote klap nog moet komen. We kunnen alleen maar hopen dat die voor ons enigszins zal meevallen. Maar niet alles was en is kommer en kwel en ik ben van nature optimistisch ingesteld, dus hierbij een positieve ervaring in het afgelopen jaar.
Soms kun je achteraf duidelijk zeggen dat iets zo heeft moeten zijn. Maar om nu te roepen dat, toen ik tien jaar geleden door John de Mol werd gevraagd de muziek voor The Voice te componeren, daarvan een voorbeeld was, nee, zeker niet. Ik had op dat moment absoluut niet voorzien wat voor wereldwijde hit het zou worden en dat het programma tien jaar na dato nog steeds zo’n succes zou zijn. Ik hou niet van pochen, maar dat ik hier trots op ben, is wel een understatement.
Net als bij veel dingen in het leven heeft muziek van tv formats af en toe een opfrisbeurt nodig. Nu is de melodie van The Voice wereldwijd herkenbaar, dus daar wil je niet te veel aan sleutelen. En klinken de live opgenomen drums, gitaar en blazers echt nog als een klok, de wereld, en daarbij de muzikale smaak, is in de laatste tien jaar toch wat veranderd.
Onherroepelijk kwam dus ook de vraag vanuit ITV (dat inmiddels de formatrechten bezit) of wij even het muziekpakket wilden aanpakken. “Wat meer van nu en misschien ook wel een latinversie”, was het verzoek. En o ja, “wanneer is dat dan klaar?” Ik kijk na ruim 25 jaar componeren en werken met producenten bijna nergens meer van op, maar moest na deze aanvraag toch even twee keer slikken.
The Voice is een pakket van ruim zeventig individuele tracks, variërend van bumpers, leaders, cold-open scores, spanningsscores, eindleader en noem zo maar op. Natuurlijk alle varianten met en zonder blazers, met en zonder drums, met en zonder zangvariaties. Je begrijpt: zo’n pakket aanpassen heeft nogal wat voeten in de aarde.
Maar hoe kom ik nu op ‘soms lopen dingen zoals ze moeten zijn’? The Voice aanpassen is een megaklus, waarvoor wij eigenlijk in ‘gewone’ tijden niet zomaar ruimte hebben. Je begrijpt: nu werd dit project volledig omarmd! En zoals dat gaat bij SMP, met het hele team. Lijsten van benodigde tracks werden gemaakt, contacten met muzikanten (zang, drums, gitaar, blazers et cetera) werden gelegd en eenieder ging aan de slag.
Het is en zal altijd mijn kindje blijven, dus dagenlang van studio naar studio om alle gemaakte tracks te beluisteren. Het is The Voice, dus minder dan perfect is niet goed genoeg. Na weken met het hele team het pakket te hebben uitgewerkt, voor zowel een pop- als een latinversie en voor zowel Nederland als internationaal, kwamen de opnamen. Iets waar wij hier altijd enorm naar uitkijken. Werken met de beste muzikanten van Nederland, je begrijpt, dat is geen werk, dat is een cadeautje!
Nog een aantal weken later lagen ze er, de ingespeelde en gemixte muziekpakketten voor The Voice anno 2020. Ik ben nog net zo trots als tien jaar geleden, maar besef ook dat ik dit niet zo had kunnen doen zonder deze gekke tijd en het team dat ik nu om me heen heb.
ITV, als jullie mij over tien jaar weer bellen: wij zijn er klaar voor, hoor!
Martijn Schimmer
Componist en oprichter SMP Amsterdam