Total Media Audience Measurement
Ik schreef gisteren over de fragmentatie in het medialandschap en hoe mensen steeds meer verschillende media zijn gaan gebruiken. Het leuke is dat hoewel het mediagedrag steeds meer verandert, de belangen van verschillende mediapartijen eigenlijk steeds meer op elkaar zijn gaan lijken.
Het Kijkonderzoek werkt daarom ook al enige jaren samen met de internetexploitanten (VINEX) in het online panel. Het is natuurlijk zowel voor broadcasters als voor online partijen van belang om te weten wat hun online bereik is.
De wil om samen te werken is sowieso groot hier in het Mediahuis. Dat is de naam voor een vrij anoniem kantoorpand in Amsterdam Zuidoost waar op het gebied van mediabereiksonderzoek heel spannende dingen gebeuren. Het is de plek waar sinds een jaar of vijf alle mediabereiksonderzoeken zijn gevestigd, samen met een aantal brancheorganisaties.
Het feit dat al deze onderzoeken bij elkaar zitten, heeft er zeker voor gezorgd dat we de overeenkomsten in onze belangen beter zijn gaan zien. Bovendien blijken bij de andere mediabereiksonderzoeken ook allemaal leuke en slimme mensen te werken die over soortgelijke vragen nadenken. Hoe maak je bereiksonderzoek toekomstbestendig? Hoe zorg je dat je ook alle nieuwe vormen van mediagedrag meet?
Het heeft ertoe geleid dat we namens alle partijen die vertegenwoordigd zijn in het onderzoek naar kijken, luisteren, lezen en online een Request for Proposal (RfP) hebben uitgestuurd voor een nieuw bereiksonderzoek waarin al deze media gemeten worden. We noemen het in goed Nederlands: Total Media Audience Measurement. Daarover morgen meer.
Sjoerd Pennekamp
Directeur Stichting KijkOnderzoek
De week van Sjoerd Pennekamp
-
ΜaandagMaandag kijkcijferdag
-
DinsdagDe toekomst is hybride
-
WoensdagTotal Media Audience Measurement
-
DonderdagPrimeur voor meer inzicht
-
VrijdagDe standaard