Tweedehands
Echte een hebbedingetje in Hilversum is op dit moment het ‘proven format’; een tv-idee dat zich in het buitenland al bewezen heeft. Ook de publieke omroep vreet ze graag en dat is ergens wel jammer.
Innovatie en een veilige keuze gaan niet hand in hand zoals iedereen weet. Ooit behoorde Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om nieuwe tv-ideeën. Die positie dreigen we te verliezen of hebben we al verloren.
Tv is een belangrijk exportproduct en de beeldbuis-industrie eentje waar we trots op mogen zijn. De publieke omroep is de creatieve kraamkamer daarvan. Daarom zouden juist zij nog vaker voor het experiment en voor de ‘risicoproducties’ moeten kiezen.
Deze creativiteit sijpelt vanzelf door naar de commerciële zenders. Om het even op mijn eigen werk te betrekken, niet uit ijdeltuiterij, Chantal blijft Slapen is geïnspireerd op De Week van Filemon, ADHDennis volgt precies de lijn van Het is hier autistisch. Oprecht mooi om te zien dat het grondidee van deze risicovolle ondernemingen door commerciële partijen zijn omarmd.
Ik weet nog goed dat we Spuiten en Slikken bedachten bij BNN. Nadat we het er over eens waren hoe we één en ander zouden aanpakken, hoefden we alleen maar even de zender te bellen om te vragen wat het uitzendtijdstip zou worden. Nu wordt er veel meer gewikt en gewogen, meer mensen beslissen, hele gekke dingen komen er daardoor minder snel doorheen.
We zouden als publieke omroep meer moeten kiezen voor eigen producties of ideeën van bedrijven uit eigen land in plaats van proven formats uit het buitenland. Natuurlijk, uit andere landen komt veel goeds: Boer Zoekt Vrouw (Farmers want a wife), First Dates, De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld (World’s Most Dangerous Roads) en nog veel meer.
Laten we na deze crisis ervoor zorgen dat we weer voorloper worden door vervreemdende, niet-alledaagse ideeën vaker voorrang te geven. Of ze nou van grote spelers als EndemolShine of Fremantle komen of van kleinere productiebedrijven. Ik begrijp dat er bij de ‘bestellers’ altijd twijfel is of kleine bedrijven bepaalde tv-projecten productioneel aankunnen. Maar er is altijd de mogelijkheid om een groot productiebedrijf erbij te betrekken.Laat andere landen lekker onze tweedehands formats vreten, dan genieten wij van het nieuwe spul.
Filemon Wesselink
Tv-presentator BNNVARA / Producent CCCP
Expansiemanager Digibende, Slim in ICT
De week van Filemon Wesselink
-
ΜaandagBureau Buitenland
-
DinsdagTweedehands
-
WoensdagTekening
-
DonderdagOntspanning