Ultra HD is here to stay
Onlangs verbleef ik in een hotel waar zo’n scheerspiegel aan de muur hing. U weet wel, met twee kanten waarvan er een werkelijk alle poriën in je huid en haren uit allerlei gaten tot megalomane proporties uitvergroot. Ik schrok me een ongeluk!
Sommige details kunnen mij echt bespaard blijven. Ik moest meteen denken aan de alsmaar toenemende tv-resolutie. Weet u nog toen HD zijn intrede deed? We moesten ineens de decors beter gaan afwerken en de grime -collega’s kregen het ook een stuk drukker. En kenners zeiden: “Het is een utopie dat alles in HD te zien zal zijn.” Inmiddels zitten we op 4K, ook wel Ultra HD/UHD (3840 x 2160 resolutie). Eigenlijk vier keer de resolutie van HD (1920×1080).
Van 4K werd ooit gezegd dat het menselijk oog deze resolutie niet eens waar kon nemen en het dus meer een marketingdingetje was van televisiefabrikanten. De realiteit anno 2022 is dat half Nederland in 4K naar Netflix kijkt en deze week het Eurovisie Songfestival door de RAI ook in 4K zal worden uitgezonden (naar het schijnt wel een zogenaamde ‘upscale’ trouwens, dat is dan weer jammer). Het lastige is natuurlijk dat alles in de broadcastketen klaar moet zijn voor dat 4K-signaal, dus van de lenzen en de camera’s tot het scherm thuis. En daar zit nu net de uitdaging.
Feit is wel dat UHD/4K de nieuwe broadcast-standaard lijkt en dat in combinatie met High Dynamic Range (HDR) waarmee het kleurenspectrum veel groter is. Vandaar dat je op onze televisiewagens ook vaak UHD/HDR ziet staan. In Engeland verzorgen wij inmiddels live proefuitzendingen in 8K (7680 x 4320) en daarvan zeggen nu ook allerlei experts dat dat toch echt een marketingverhaal is en niemand een 8K-toestel gaat kopen. Wat denkt u?
Patrick Brand
Head of Marketing & Communications bij de EMG Group
De week van Patrick Brand
-
ΜaandagDraadloos van A naar B
-
DinsdagUltra HD is here to stay
-
WoensdagDelete Your Darlings
-
DonderdagVrouwensporten op tv: timing is everything
-
VrijdagEindelijk!