Universal search
Mijn week op dinsdag bestaat uit 1:1 gesprekken met de sales directors in de regio’s waar ik verantwoordelijk voor ben. We bespreken dan de details van de deals van het betreffende kwartaal, maar ook over potentiële klanten waarmee we pas over 6-12 maanden verwachten zaken te doen.
Mijn rol is dan vooral het wegnemen van eventuele interne roadblocks bij producten, op het gebied van juridische zaken of rondom de kosten om de deals rond te krijgen of helpen om aan klantzijde de salespitch verder te onderbouwen.
Het geëxplodeerde aanbod aan programma’s helpt ons daar enorm bij. Het is voor een consument van belang om over al het aanbod heen te kunnen navigeren. Daar zit best wel een conflicterend belang tussen een aanbieder van content (bijvoorbeeld een omroep of on demand aanbieder) en de aggregator (bijvoorbeeld een telecom operator).
Neem NPO, RTL, SBS en hun on demand platforms NPO start, Videoland en KIJK als voorbeeld. Zij concurreren onderling, maar ook ten opzichte van Netflix, Amazon, Disney+ en andere aanbieders die nog de markt op gaan komen. De telecomaanbieder wil vooral een universele zoekfunctie, terwijl een programma-aanbieder natuurlijk liever heeft dat de consument die zender, of binnen de catalogus van zijn on demand-aanbod blijft zoeken. Partijen gaan vervolgens rollebollend over straat, terwijl het om een volledig achterhoedegevecht op lokaal niveau gaat.
Het geweld waarmee ik de wereldwijde spelers dagelijks alle markten zie openbreken, is af en toe best wel beangstigend. Zeker als je het bekijkt vanuit de pluriformiteit van het programma-aanbod dat we in Nederland op basis van de Mediawet beogen. Iedere programma-aanbieder die een app lanceert op Android of Apple of Smart TV geeft die partij al toegang tot de content en daarmee de mogelijkheid tot het creëren van een universal search over alle content heen. Het hebben van een unieke ID per programma asset is daarbij cruciaal en kan juist worden gebruikt om consumenten te laten vinden.
Hoe mooi zou het zijn als marktpartijen zich eindelijk over hun eigen schaduw heen zouden kunnen zetten en in zouden zien dat de oplossing tegen globalisering toch echt ligt in lokale samenwerking (en dan niet ja zeggen en nee doen zoals bij NLZiet). Een gezamenlijk lokaal aanbod met exclusieve content is de enige manier om relevant te blijven voor de consument. De mededingingswet zit op landelijk niveau vast in de weg, maar het wordt echt tijd dat de politiek gaat inzien dat anders weinig overblijft aan Europese content en dat een 30% Europees productregeling voor Netflix of Amazon niet de oplossing is. Voor de duidelijkheid, het betreft hier een persoonlijk standpunt en niet dat van mijn werkgever.
Los van de bovenstaande dilemma’s is het als programmamaker ook interessant te snappen hoe al die programmadata samenkomt op de verschillende hardwareplatforms en hoe de komende jaren voice search en tijdcode triggers de vindbaarheid en exploitatie van tv-programma’s kunnen verbeteren. Daarover morgen meer…
Gijs Davelaar
Vice President Sales Europe, Africa & Latam bij Gracenote