Van idee naar productie
Een formatidee ontwikkelen begint bij bewust observeren van emoties, die van jezelf en van anderen. Al je zintuigen gebruiken om iets bijzonders te ontdekken: een nieuwe beweging, een toenemende behoefte of verbazing, terugkerende dromen en verlangens.
Het is het luisteren naar verhalen die verteld willen worden én waar een breed publiek voor te vinden is; televisie is een massamedium. Het kan een gameshow zijn, een reality programma of een nieuwe talentenjacht. Het zijn allemaal verhalen met een vergelijkbare opbouw en inhoud. Het draait namelijk, in welk genre dan ook, altijd om menselijke emoties en storytelling.
Een stevige emotieverslaving is absoluut vereist om als televisiecreatief je geluk te vinden. Hoe vaak ik mezelf en collega’s met betraande ogen (zeg gerust ‘huilend’) achter een laptop heb aangetroffen terwijl een fragment wordt bekeken met een hereniging, aanzoek, overwinning, afscheid of welk ander levens veranderend moment dan ook. Je kunt je er iets bij voorstellen. Het is de emotiejunk die we hier in actie zien met zijn dope op het scherm. Maar serieus, zo is het echt.
Een nieuw idee krijgt gestalte door er woorden aan te geven, daarna beelden en uiteindelijk vindt het, na veel proberen en praten, zijn vorm. Geen enkele stap in die keten mag zwak zijn, want buiten het hoofd van de bedenker staan legers mensen klaar om te vertellen dat het een slecht, matig of slap idee is. Of dat het al bedacht is, niet wordt begrepen en dat het sowieso anders moet. Het idee en zijn bedenker moeten tegen die heftige weerstanden op kunnen. En heel vaak is dat niet zo en sneuvelt minimaal één van de twee. Meestal is dat het idee.
Mijn team bij Endemol Shine bestaat uit allemaal zeer begaafde, creatieve, ervaren en gevoelige mensen. Een dream team. Zonder te overdrijven. Eén van hen, Martijn de Bruin, kwam anderhalf jaar geleden met de observatie dat trampolineparken wereldwijd als paddenstoelen uit de grond schieten. En dat geen zichzelf respecterende tuin meer zonder trampoline door het leven wil. En dat je gewoon 100% gelukkig wordt van springen op zo’n ding. Die kinderlijke oeremotie. Hier zou toch iets in zitten? Iets in de geest van Wipe Out? Maar dan minder op de comedy en meer op heroïek? Iets groots en meeslepends, iets waarvoor je thuis blijft? Ja! Ja! Ja!
Een megaparcours gebaseerd op trampolines. Hier aanschouw je de real life Super Mario arena. Waar echte helden springen over hindernissen, torens, mid air van de baan gemept worden door reusachtige wieken… De eerste reacties op het idee waren zo positief dat het project bleef leven en bleef groeien. Het team werd groter, de belangen en verantwoordelijkheden namen ook evenredig toe. Vandaag sluit ik mijn dag af met een telefoongesprek met mijn Duitse collega over de voortgang van Big Bounce Battle, want het format is verkocht aan RTL Duitsland! Het programma is daar begin januari op zes zaterdagavonden te zien. We jumpen van joy!
Margot van Schayk
Hoofd Programma Ontwikkeling Endemol Shine