Mark Achterberg
2018 - week 03

Van Media Park naar Media Campus

De laatste dagen, ook dit weekend nog, lees en hoor ik veel over de ontwikkeling van het Media Park naar Media Campus. Gelukkig maar.

Het Media Park huisvest rond de 200 bedrijven, instellingen en omroepen. Er werken dagelijks circa 6.000 professionals. De gebouwen zijn goed bezet, hooguit enige frictieleegstand, de markt trekt snel aan en nieuwe bedrijven melden zich. Waarom dan die Media Campus?

Het is geen nieuws dat er veel te doen is over oude en nieuwe media, van lineair naar terugkijken, tweede en derde schermen en niet in de laatste plaats de reclame-inkomstenvlucht naar het buitenland. De mediabranche ontwikkelt zich razendsnel. Zo snel, dat we na virtual alweer praten over augmented reality, alsof dat alweer gemeengoed is.

Vijf jaar geleden kenden we deze technologie niet. Een aantal Media Park- en Hilversumse partijen is hierin misschien wel koploper in de wereld. Het illustreert dat we het Media Park moeten voorbereiden op de toekomst en ruimte moeten kunnen bieden aan de nieuwe media en media waarvan wij het bestaan nu nog niet kennen. Daarin is flexibiliteit het sleutelwoord.

Van Media Park naar Media Campus. En eigenlijk moet dat veel breder worden gezien. Zeg maar een Media Valley. Of noem het een MediaCityNL, naar het bijna gelijknamige MediaCityUK in Salford bij Manchester. Het gaat dus verder dan alleen het park of de stad.

Enige tijd geleden namen we daarom het initiatief om deze doorontwikkeling van het Media Park te gaan voorbereiden. Als belangrijk onderdeel zijn enkele gerenommeerde stedenbouwers gevraagd om hun mening en visie. Het gaat immers om het Media Park, het hart van de media. De gemeente, wethouder Wimar Jaeger voorop, hebben we niet hoeven overtuigen van de noodzaak. Gezamenlijk met de gemeente en met ondersteuning van Provincie en Economische Zaken, is recent United Network Studio (UN) – het stedenbouwkundig bureau uit Amsterdam – gevraagd om een visie voor het Media Park te ontwikkelen.

UN, de gemeente en de eigenaren kunnen dat niet alleen. UN vraagt daarom op ons verzoek de komende weken de omroepen, de grote en ook kleine spelers, naar hun toekomstvisie en ideeën. Met al deze input wordt het plan verder ingevuld. De komende weken zullen voelen als een pressure cooker. Wij verwachten in maart/april de eerste contouren te kunnen schetsen. Morgen bespreken we de stand van zaken met gemeente en UN. Daarover later meer. Denkt u mee? Mail naar info@mediapark.nl. Wij zijn benieuwd naar uw ideeën.

Mark Achterberg
COO Media Park Management BV

De week van Mark Achterberg

2018 - week 03