Vandaag een dag met pitches…
Als je een aantal zenders en platformen mag vertegenwoordigen in de Nederlandse markt, ontkom je er niet aan: pitches. Creatieve, leuke en goede ideeën. Van infuencers en reality sterren met -al dan niet terechte- ambitie om verder te gaan. Van formatontwikkelaars en bureaus die jong en bevlogen zijn, tot aan de grote jongens die ook vaak hele leuke interessante voorstellen hebben.
Vandaag een hele leuke kinderserie in aanloop naar een film op Nickelodeon en een reality spin-off voor MTV. Een tattoo format en een internationale gaming show voor Paramount Plus. Ik hoor ze graag aan, lees alles, kijk en geef terug wat ik er van vind. En waarom iets wel of niet past. Niks is overigens zo vervelend als bevlogen creatieve mensen en ideeën te moeten ‘afwijzen’. Daarom is het des te belangrijker om feedback te geven, eerlijk te zijn of iets past of niet past. En waarom dat zo is.
Vaak is het ook een gebrek aan risico. Ik geef het eerlijk toe. Als je niet veel lokaal produceert op relatief internationaal gedreven zenders zoals die van ons, dan is ieder lokaal format een potentieel risico. Gelukkig houden we wel van een beetje pionieren bij Paramount. Als ik een ding mag benoemen wat ik zo bijzonder aan dit bedrijf vind, is het de mogelijkheid om dat te doen. Dat bracht ons ooit de Comedy Central Roast van Gordon. Ik quote mijn baas ‘probeer het maar, en als het niet lukt, geef ik jou de schuld’. Hij maakte een grapje, laat ik dat voorop stellen. Maar zoveel geld in iets steken waar we in geloofden, voor een one-off, dat was een risico en kon alleen bij ons.
Die risico’s maken soms dat je op je smoel gaat. En daarna sta je weer op. Vroeger was dat de tekst die we aan onze TMF VJ’s mee gaven bij binnenkomst: je hebt drie jaar lang de tijd om te leren. Je doet, je gaat, je mag. En als je valt, rapen we je op, en helpen we je met hoe je het de volgende keer anders zou kunnen doen. Leren door te vallen en op te staan. Na die gemiddelde drie jaar van oud TMF VJ’s, sloegen ze vaak hun vleugels -niet onverdienstelijk- uit.
Soms lukt het niet alleen. En dan wil je graag dat een creatief idee tot uiting komt. Omdat je erin gelooft. Het format, het talent, de impact. Alles klopt. Behalve geld of de plek. Want dat is en blijft een uitdaging, ook bij ons. Wat we steeds meer doen, en wat ik ook echt een interessante ontwikkeling vind, is samenwerken. Samenwerken met zenders. Met streamers. Co-produceren.
Videoland en MTV is hier een goed voorbeeld van. Samen hebben we vorig jaar Are You The One gemaakt. We hebben er samen een hele leuke serie van gemaakt. En dat is goed voor beide partijen en waar het om draait: content de plek geven die het verdient. Een plek. Anywhere. Ik verwacht op meerdere vlakken bestaande en nieuwe samenwerkingen in de toekomst. Met België bijvoorbeeld. Maar ook met ons nieuwe VOD platform SkyShowtime, een joint venture tussen Paramount en Sky, die in het najaar gelanceerd zal gaan worden.
Talent is een groot goed. En talentvolle makers idem. Deel altijd elk idee wat je hebt, wie weet is het de juiste plek, het juiste moment, het juiste idee. En zo niet, dan komt er wel een volgende keer of een ander idee. Want een beetje vallen en opstaan, is ons allemaal in dit vak niet onbekend…
Marlin Mastenbroek
Head of Productions Northern Europe bij Paramount
De week van Marlin Mastenbroek
-
ΜaandagBloed, zweet en tranen
-
DinsdagVechtsport is echt topsport
-
WoensdagVandaag een dag met pitches…
-
DonderdagEx on the Beach op de Canarische eilanden
-
VrijdagAre You The One