Vanuit de eigen jeugd naar het eerste
Ajax, mijn cluppie. Verloren van de Portugese toneelschool. Snel naast me neerleggen, want de deadline voor mijn stukje komt alweer in zicht.
Gisteren een tekst om de laggards mee te nemen in wat ik zie als een cruciaal onderdeel van het succes van de nieuwe garde van productiehuizen en platforms. Vandaag exploreer ik dat onderwerp graag wat verder. Want de groep die dit als geen ander begrijpt, is de nieuwste groep jonge makers. Allemaal opgegroeid met een camera in de ene hand en een telefoon in de andere.
Zij begrijpen als geen ander dat je in het oerwoud van content enorm je best moet doen om op te vallen en gevonden te worden. Ze hebben immers van jongs af aan niet beter geweten. Iedere video die ze op social plaatsten, moest likes verzamelen om relevant te zijn. Ze hebben allemaal geproduceerd en geregisseerd, dus ze begrijpen elkaars noden en behoeftes.
En zij begrijpen als geen ander dat onderscheidend vermogen en relevantie op de nieuwe platforms belangrijker is dan urgentie. Die kan tenslotte gecreëerd worden. Om het bij de actualiteit te houden, je hoeft niet in de kwartfinale van de Champions League te spelen om je content urgent te maken (al maakt dat het natuurlijk wel makkelijker).
Veel van die makers kwamen vorige week voor het eerst in twee jaar weer bij elkaar bij de Hashtag Video Awards. Een awardshow gericht op online video waar wij vanuit DPG Media hoofdsponsor van waren omdat we op zoek zijn naar makers en ideeën die passen bij onze platforms. En hoewel deze avonden soms nog een tikkeltje jong van toon zijn, is de content steeds vaker erg volwassen.
Of ze nou de VEED Awards heten, Hashtag Video Awards, de Zapp awards of de Best Social Awards, je voelt op dit soort avonden de ambitie van een nieuwe garde die, mits die energie goed gekanaliseerd wordt tot grootse dingen in staat is. En omdat wij geloven dat partnerships veel meer energie opleveren dan dat concurrentie kost, zoeken wij net op deze plekken graag naar onze samenwerkingen voor de toekomst. Vanuit de jeugd.. Afijn, ik zal de vergelijking niet maken.
Boudewijn Smals
Director Video DPG Media
De week van Boudewijn Smals
-
ΜaandagPrins
-
DinsdagVerschil moet er zijn
-
WoensdagVanuit de eigen jeugd naar het eerste
-
DonderdagOp zoek
-
VrijdagNuance gezocht