Nico Roest
Media Clubman
2024 - week 37

Verandering van standpunt

Ik stel me graag even voor: Nico Roest, alias Media Clubman. Ik werk 42 jaar in media. Veertig jaar bij NEP en sinds twee jaar als zelfstandige. In mijn ‘De week van staat het thema verandering centraal. 

Ik voel me in thuis in de mediawereld en ik zie het als een voorrecht om de ervaring die ik heb opgedaan in het grootste facilitaire bedrijf van Nederland mag verrijken met de kennis en ervaring die ik nu opdoe bij broadcasters en producenten. Verandering van standpunt geeft mij een ander inzicht in dezelfde mediawereld.

Er is lange tijd sprake geweest van stabiliteit in de mediaketen, de verhoudingen tussen rechtenhouders, broadcasters, producenten en facilitaire bedrijven. Ik zie de contouren van opkomende veranderingen in deze keten steeds duidelijker worden. Zo nemen rechtenhouders een belang in facilitaire bedrijven en/of producenten. Broadcasters investeren vaker in eigen faciliteiten, producenten gaan in techniek en facilitaire bedrijven experimenteren met produceren.

Stoelendans
Het is een soort stoelendans; we weten dat er een stoel mist, maar niet wanneer de muziek stopt. Tel daarbij op dat de traditionele broadcast nu echt transformeert in IT- en softwareplatforms en dat ontwikkelingen als AI die veranderingen alleen maar versnellen. Alle partijen in de keten zijn op zoek zijn naar efficiency en kostenbesparing. Dus best een complexe situatie en dat kan misschien bedreigend voelen. Maar met lef en gezond verstand is het ook een kans om mee te groeien naar een stevige positie in die nieuwe mediawereld.

Waarschijnlijk maken we allemaal ons eigen plan voor hoe we deze uitdaging aangaan. Neem in gedachten mee dat we elkaar als Nederlandse mediabedrijven in de komende tijd harder nodig hebben dan ooit. De risico’s voor de Nederlandse mediabranche komen niet alleen uit Nederland maar vooral van daarbuiten, dus help elkaar ook een beetje…

Nico Roest
Media Clubman