Verschil maken
Sinds afgelopen jaar weet ik dat ook ik, als docent Media in het HBO-onderwijs, een cruciaal beroep heb. Dat voelt als een kleine overwinning.
Zo’n zes jaar geleden, na een lange tijd gewerkt te hebben bij de publieke omroep, besloot ik dat het tijd werd om het roer om te gooien. Na jaren programma’s maken, wilde ik mijn ervaring en expertise op een andere manier in gaan zetten. Maar op welke manier dan?
Ik besloot om op de vacature ‘HBO-docent Media’ bij Fontys Hogescholen te reageren. En gelukkig werd ik uitgenodigd op gesprek en snel daarna ook nog aangenomen. Dat ging wel heel snel en aan die plotselinge omslag moest ik zelf even wennen.
In het begin was het dan ook flink schakelen, van werken met gemotiveerde en toegewijde mediacollega’s aan een bijzonder programma, naar zorgen dat eerstejaarsstudenten hun draai vonden en gemotiveerd aan de slag gingen met hun studie. Ik vond het best pittig en vroeg me af of ik wel de juiste beslissing had genomen.
Vlak voor de kerstvakantie van mijn eerste studiejaar als docent, kreeg ik een doosje Mon Chéri en een kerstkaart in mijn postvak op school. Een studente wilde mij bedanken voor de motiverende gesprekken die we hadden gehad, over haar twijfel over de studie en de toekomst.
Ik vertelde haar over mijn eigen ervaring, dat iedereen wel eens twijfelt en dat een besluit niet voor de rest van je leven is. Je kunt je pad immers altijd nog wijzigen. De studente wilde me bedanken omdat ze nu weer energie had om vol goede moed met haar studie aan de slag te gaan. Dat kleine gebaar, dat doosje en de tekst op de kaart, het raakte me. En sinds dat moment weet ik, hoe belangrijk mijn rol als betrokken docent kan zijn omdat ik dus verschil kan maken…
Daarom geef ik nog altijd met veel toewijding en plezier les aan studenten, ook online in deze rare coronaperiode. En ik help hen graag om radio en podcasts te maken voor het campus radiostation Source Radio. Natuurlijk, soms is het echt wel pittig om iemand te motiveren, of om tot iemand door te dringen en hem of haar te overtuigen om ergens ECHT voor te gaan.
Via het scherm is dat in deze tijd een extra uitdaging, maar toch is het gelukkig nog altijd zo dat studenten wendbaar en flexibel zijn en me inspireren door hun verfrissende kijk op de wereld en hun toffe concepten en ideeën. Zoals het opzetten van een podcastserie voor medestudenten, die vrezen voor het moment dat zij afstuderen en daarna in een gat vallen, want hoe vind je nu een geschikte baan? En hoe begin je dan aan ‘het echte leven’?
Een stage is een opstap naar dat echte leven, in deze tijden is het voor veel studenten niet makkelijk om een stageplaats te vinden. Vooral voor studenten die op zoek zijn naar een afstudeerstage, is het bijna onmogelijk om een opdrachtgever uit de mediasector te vinden.
Daarom doe ik via deze weg een oproep aan jullie als mediaprofessionals: geef studenten een kans op een afstudeerstage en ga met hen in gesprek. Het gaat om praktijkgericht onderzoek, waar je als mediabedrijf/producent/programmaredactie echt direct iets aan hebt! Zoals bijvoorbeeld het optimaal bereiken van je podcastpubliek, de impact van een programmaformat op je publiek, een podcast concept, app of andere media-uiting, een marketingstrategie of? Weet je iets, dan hoor ik graag van je, er is nog een aantal studenten opzoek naar een plek en starten kan zo snel mogelijk! Mail je me? r.dewit@fontys.nl
Rachel de Wit
Docent en Branche Manager Media – Fontys Academy for Creative Industries Tilburg
Podcastmaker en oprichter van De Podcast Producent (o.a. De MINI-Cast)
Lid van de Raad van Advies – Broadcast Magazine Young
Foto: Frans Nikkels