Verschil moet er zijn
Ik word wakker en maak mijn vaste rondje langs de nieuwsapps en socials. Langzaam begint 2022 zich aan ons te ontvouwen. Niet dat ik koffiedik kan kijken en de afgelopen weken bewijzen eens te meer dat de toekomst niet rationeel te beredeneren is.
Maar de video-ambities die DPG in de zomer van vorig jaar uitsprak, beginnen langzaam werkelijkheid te worden. Nog even en we kunnen eindelijk delen hoe we vorm gaan geven aan onze nieuwste stappen op videogebied.
Maar eerst ligt de focus nog het laten groeien van ons team met de juiste talenten. Enorm veel gesprekken met videofanaten uit alle hoeken bepaalden dan ook de afgelopen maanden mijn agenda. Mooi, want want het illustreert de groei van het belang van video voor onze platformen. En leerzaam. Want dat zijn die gesprekken meestal. Hopelijk wederzijds.
Talent
Als ik uit al die gesprekken één les heb kunnen trekken, is het wel dat ons land barst van het talent met video-ervaring. Maar ook dat de talenten en kennis zich veelal concentreren rond óf lineair óf het online videospel. En dat is zonde.
Want als je eenmaal onderkent dat het twee totaal verschillende platforms zijn, die een heel verschillende aanpak van de content vragen, zijn de skills van de meeste makers perfect inzetbaar voor beide. De content op zich leunt natuurlijk al sinds het begin der tijden op goede storytelling en formats en dat zal ook altijd zo blijven.
Maar geen rekening houden met de verschillen tussen de platforms waar je de content voor maakt, is hetzelfde als Facebook-berichten maken voor TikTok.. Het werkt niet.
Boudewijn Smals
Director Video DPG Media
De week van Boudewijn Smals
-
ΜaandagPrins
-
DinsdagVerschil moet er zijn
-
WoensdagVanuit de eigen jeugd naar het eerste
-
DonderdagOp zoek
-
VrijdagNuance gezocht