Vertrouwen
Het speelveld van series is aan het veranderen, maar toch hoor ik vaker dat projecten niet doorgaan dan wel. Het inschatten wat wel en niet gaat werken, is een gesprek dat we als producenten continue voeren
Wat zoeken NPO, Netflix, Videoland, Amazon en Disney+, wordt me vaak gevraagd door schrijvers en regisseurs. De vraag is of de commissioning editors het zelf wel weten. Ik heb een flink aantal jaren bij Endemol International gewerkt op zoek naar nieuwe formats en talent buiten de Endemol-groep. Ik richtte me vooral op bedrijven in de US, UK en Scandinavië voor scripted en non-scripted formats.
Iedereen vroeg standaard: wat zoeken jullie? Steevast was mijn antwoord: “De volgende grote wereldwijde hit” of “Als ik dat wist, dan zat ik nu met een lekkere cocktail op een warm eiland.” Het vinden van het juiste seriesproject, of format indertijd, is heel moeilijk te omschrijven. Het is een soort ‘gut feeling’, afhankelijk van verschillende factoren, maar voor mij altijd vanuit de inhoud.
Het grote verschil in selectie van series door de komst van nieuwe spelers als KPN (helaas alweer verdwenen), Videoland en Netflix, is vertrouwen. De nieuwe platforms kijken voornamelijk naar het team, de ervaring en de potentie van een concept en opzet. Op basis van die combinatie wordt al in een eerder stadium een ‘go’ gegeven.
Ik heb dat mogen meemaken met KPN, waarvoor ik de serie Fenix heb geproduceerd. Er lag een concept, een eerste opzet, een regisseur, schrijver, producent en een visie en ze hebben ons op basis daarvan het vertrouwen gegeven. De energie die dan vrij komt, dat je weet dat je een serie ontwikkelt die sowieso gemaakt gaat worden, is anders. Het is spannender, serieuzer, iedereen heeft z’n volle aandacht erbij, want het zou zo maar de nieuwe ‘vul maar in’ kunnen worden.
Ook Videoland heeft de makers van onder andere Mocro Maffia en Random Shit creatieve vrijheid en vertrouwen gegeven. Dit leverde twee hele uitgesproken series op, die beide hoog gewaardeerd worden door de beoogde doelgroep.
Want wat uit dat vertrouwen van de zender of platform voortvloeit, is ook vertrouwen binnen het creatieve team van schrijver, regisseur en producent. Ik vond het een hele fijne ervaring, het werken vanuit vertrouwen en vooral ook samen met de klant. Samen maak je het best mogelijke product, met een hele kritische blik, maar vanuit een gezamenlijke visie en ambitie.
Fleur Winters
Co-CEO / producer Lemming Film