Carla der Kinderen
Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL
2024 - week 22

VINEX

Sinds begin van dit jaar ben ik voorzitter van VINEX, de Vereniging van Internet Exploitanten. VINEX is een stichting, opgericht door Nederlandse publishers, met als missie een kwalitatieve en marktbrede standaard neerzetten voor het meten van het bereik van websites en apps.

We hebben daardoor een marktbrede functie. Zo werken we nauw samen met de bvA (bond van Adverteerders), de PMA (Platform Media-Adviesbureaus) én zijn we opdrachtgever aan het NMO (Nationaal Media Onderzoek). Alles met als doel deze nieuwe standaard vorm te geven.
Begin dit jaar is het NMO live gegaan met NMO Online, het nieuwe online bereiksonderzoek. Afnemers van het onderzoek kunnen nu het bereik van de websites en apps van alle deelnemende publishers analyseren. Die analyses kunnen hoogover in bereikcijfers, maar ook op doelgroepniveau. Wat voegt bijvoorbeeld AD.nl toe aan RTL Nieuws & Entertainment of is de combinatie met Telegraaf sterker? En welke sites en apps worden vooral door jonge vrouwen gebruikt?

De lancering begin dit jaar was een nieuwe start van het online bereiksonderzoek en dat geldt ook voor ons bestuur. Met een nieuwe directeur, Joris van Lierop, en een enthousiast, bijna volledig nieuw bestuur zijn we dit jaar vol goede energie aan de slag gegaan. Joris en ik overleggen regelmatig, ook deze week weer, over de voortgang en realisatie van onze missie. Want waar bij radio, tv en print een marktstandaard de normaalste zaak van de wereld is, is dat in de digitale wereld nog niet zo. Dat vraagt nog veel werk en is een ontzettend leuke uitdaging voor ons als bestuur.

Het liefst zien we namelijk dat het onderzoek echt omarmd en gebruikt gaat worden door alle lagen van de advertentiemarkt. Zowel door medewerkers bij de publishers, als strategen en planners bij mediabureaus en uiteraard door adverteerders zelf. Samen bepalen we het succes van het NMO.
En dat het een succes wordt is belangrijk, want een eenduidige marktstandaard is onmisbaar voor de Nederlandse markt. Het mediagedrag van de Nederlander is flink versnipperd, er worden veel verschillende apps en sites gebruikt en er komen er ook steeds meer bij. Dat maakt het inkopen van een brede online campagne bij verschillende platforms en publishers heel uitdagend voor adverteerders. Een goede bereiksstandaard, het NMO, is het antwoord voor de adverteerders om van veel Nederlandse publishers het bereik te analyseren en zo goed onderbouwde keuzes te maken.

Carla der Kinderen
Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL 

De week van Carla der Kinderen

Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL
2024 - week 22