VIP?
Omdat ik zelf geen kinderen heb – maar als netmanager van NPO Zapp/Zappelin uiteraard wel graag in contact ben met de doelgroep – speel ik graag de stoere oom bij kinderen van mijn vrienden. In mijn vorige baan als eindredacteur bij de EO was dat scoren met posters of tickets voor de Checkpoint theatertour.
Afgelopen weekend probeerde ik het met kaartjes voor de Zapp Your Planet-dag, ons duurzaamheidsevent op 18 mei op het Media Park. Ik zei tegen de drie kinderen van een van mijn beste vrienden (leeftijd 12, 9 en 8): “Ik regel wel VIP-kaartjes.” “Leuk”, zeiden ze. “Wat is dat, VIP?”
Kinderen zijn soms als een black box. Je weet niet precies wat erin zit. Het vraagt aandacht en interesse om in hun wereld te duiken. Een wereld die de afgelopen jaren nogal is veranderd. Makers van kinderprogramma’s zijn continu aan het zoeken, afstemmen en doorvragen bij de doelgroep. Zeg je iets niet goed, dan ben je niet geloofwaardig. Zo weten ze bijvoorbeeld bij de populaire serie Brugklas dat je AK zegt en geen Aardrijkskunde.
Wat ik zelf een van de leukste dingen vind van kinderen is hun eerlijke feedback. Voor de VPRO-dramaserie Zeven kleine criminelen gingen we in gesprek met kinderen om te kijken of de serie niet te gewelddadig zou zijn. De kinderen kregen een aflevering te zien waarbij een jongen van 11 werd bedreigd met een mes. De kinderen in de onderzoeksgroep trokken hun wenkbrauwen niet eens op. Heftig? Nee, de laatste film van Harry Potter: dat is pas heftig.
Door het gebruik van tablets en smartphones zijn kinderen echt veranderd. Uit onderzoek blijkt dat hun wereld op jongere leeftijd groter wordt en ze kijken op steeds jongere leeftijd naar volwassen content. Populair bij de bovenste groepen van de basisschool zijn Wie is de Mol, Hunted en – jawel – First Dates. In een onderzoek zei een kind van 11 dat hij naar Temptation Island keek. En kinderen kijken het wel, maar of ze het begrijpen, is een tweede. Daar is toch wel wat uitleg en begeleiding bij nodig.
Gelukkig staan de Nederlandse kinderen internationaal bekend om hun assertiviteit en goedgebektheid. Ze schamen zich dan ook niet om vragen te stellen. Zoals ‘Wat dat is, VIP?’
Robert Fortuijn
Netmanager NPO Zapp/Zappelin
Foto: NPO/Michel Schnater