Voor alles is een doelgroep
Ik zeg vaak: voor álles is een doelgroep. Soms is die heel niche en dan weer ontzettend breed. Dat maakt ons werk in de media ook zo leuk en afwisselend vind ik. We maken en promoten content die informeert, ontroert en entertaint. We informeren onze medemens over de feiten en de realiteit – óf laten ze hier juist even aan ontsnappen.
Doelgroepdenken heb ik vooral geleerd in de filmbranche, waar elke filmrelease een mini-merk is en waar die mega-investeringen in no time terugverdiend moeten worden. Afgelopen weekend kwam het filmfestival van Cannes op zijn eind. Toen ik daar een aantal jaar geleden voor werk was hingen overal affiches van ‘Sharknado’, een film over een tornado met haaien die je kop eraf trekken (hoeveel pech kun je hebben). Is hier een doelgroep voor? Ja.
Bij tv wordt voor de promotie van programma’s vaak veel aandacht gezocht in mainstream media, die aansluiten bij de brede doelgroep van de hele zender en/of omroep. Wat natuurlijk top is, maar óók de lezers van het niche-blad Horse & Hound willen het weten als er een documentaire komt over Snuitje van Hennie Huisman (they will be absolutely delighted).
Zo kijk ik telkens voor mijn opdrachtgevers en de projecten waar ik aan werk wie de verschillende doelgroepen zijn. Via welke media kunnen we ze bereiken? Welk haakje of insteek is voor hen interessant en nieuwswaardig?
Vandaag is mijn mamadag en hoewel ik steeds beter word in niet of weinig werken op deze dag, wordt het vandaag weer een uitdaging denk ik. Uit al die meetings gister, onder andere over de jaarlijkse Community Day van Paramount, zijn een hoop to do’s gekomen.
En vanavond schuift Jamai aan bij Op1, na aanleiding van de aankondiging van zijn allereerste solo show: theaterconcert I’m Still Standing. Het is een ode aan zijn muzikale held Elton John. En een lekker nummer om de dag mee te beginnen: jij staat er toch ook maar weer mooi vandaag! (Wist je dat de videoclip is opgenomen in Cannes?)
Geniet van deze zonnige woensdag en tot morgen!
Charlotte Landman
Communicatiemanager | PR- & media-expert
De week van Charlotte Landman
-
ΜaandagLieve kijkbuiskinderen
-
DinsdagBuzz
-
WoensdagVoor alles is een doelgroep
-
DonderdagRadio
-
VrijdagAfwisseling