Vrijdag vol hypes en een live tattoo interview
‘Always hero other people’s work!’ zei een goede manager ooit tegen me. Ik heb dat altijd een mooi uitgangspunt gevonden en probeer ik ook te hanteren.
Desalniettemin gniffelde ik even toen ik de volgende uitgebreide en rake sneer op Linkedin tegenkwam, die AI-hype-types in hun hemd zet. (De AI-vertaler DeepL kwam met het volgende):
“Hier zijn 15 dingen die je kunt doen om in de top 1% van meest irritante ChatGPT en AI socialmedia-posters te komen:
1. Jezelf presenteren als een expert op het gebied van een technologie waarvan je tot vier maanden geleden het bestaan niet kende
2. Post er elke dag over op LinkedIn en Twitter in lijstvorm.
3. Eén regel tegelijk.
4. Maak een grote lijst van AI-bedrijven van anderen die vier maanden geleden ook nog niet bestonden.
5. Vertel iedereen hoe deze bedrijven bestaande banen gaan uitwissen en dat ze maar beter een inhaalslag kunnen maken!
6. En hoe de grootste techbedrijven zoals Google en Adobe in grote problemen zitten omdat ze waarschijnlijk nog helemaal niet hebben nagedacht over generatieve AI.
7. Gebruik zoveel mogelijk emoji’s! ⚡ Minstens een van deze voor elk van je briljante flitsen van genialiteit. 🚀 Eén voor hoeveel je volgerslijst is gegroeid. En idealiter gebruik je niet eens een woord als je in plaats daarvan een emoji kunt gebruiken. Gebruik 📠 en je 🧠.
8. Als iemand iets post dat ook maar enigszins kritisch is over AI, gebruik dan ChatGPT om een reactie te schrijven! Het zijn waarschijnlijk gewoon Luddieten die bang zijn voor nieuwe dingen.
9. Als een letterlijke AI-expert, met een Ph.D. in Computerwetenschappen of Machine Learning met meerdere gepubliceerde artikelen zich zorgen maakt over AI, vertel hem dan waarom hij het mis heeft en dat diegene bang is voor nieuwe dingen.
10. Laat ze zien dat ChatGPT een rap kan schrijven in de stijl van Jay-Z over jouw industrie, zonder de letter “e” te gebruiken, waar niemand om vroeg.
11. Deel de 15 meest nuttige aanwijzingen die iedereen al kent.
12. Schrijf een echt lange en beschrijvende prompt voor het genereren van afbeeldingen die dezelfde resultaten zou krijgen als een kortere en eenvoudigere.
13. Negeer het feit dat ChatGPT routinematig totaal valse antwoorden uitspuugt.
14. Als je een man bent, zoek dan een vrouwelijke leider in het bedrijfsleven of in de technologie (het liefst allebei) en vraag haar of ze ooit heeft nagedacht over generatieve AI, voor het geval ze dat nog niet heeft gedaan.
15. Post “volg me voor meer inhoud zoals deze!” aan het einde!
Festival van de Journalistiek
Enfin, gauw verder in de geest van Michelle Obama: ‘if they go low, we go high.’ Want vanmiddag bezoek ik, na een ochtendrondje op de racefiets, het Festival van de Journalistiek bij Beeld & Geluid in Den Haag. Dit om te horen en zien waar andere journalisten mee bezig zijn, hoe je daarvan kunt leren en ook om het te hebben over waar de beroepsgroep mee worstelt.
De een z’n tattoo is de ander z’n interview
Je zou denken dat ik ga om journalistieke collega’s te ontmoeten, maar ik ben toch vooral benieuwd naar de tatoeage die een gerespecteerde journalist van platform Follow The Money live on stage laat zetten, terwijl hij wordt geïnterviewd door Villamedia-hoofdredacteur Chris Helt. Daardoor mis ik een parallelsessie met een Nederlander die voor de New York Times werkt en allerlei spannend onderzoek doet.
Jij en ik missen iedere week wel iets, maar dat geeft niet, zou wijlen Martin Bril zeggen; je mist namelijk meer dan je meemaakt. Nu weet je in ieder geval wel wat ik meemaakte. Vertel jij me dan nu wat jij zoal (bijvoorbeeld tijdens de koffie)?
Laurens Vreekamp
Journalist, design thinker en schrijver van het boek The Art of AI. Hij was eerder Teaching Fellow bij Google’s News Lab en docent-onderzoeker User Experience Design aan de Hogeschool Utrecht. Vreekamp is ook mede-programmeur van Dutch Media Week 2023.
De week van Laurens Vreekamp
-
ΜaandagAI als opener voor je creatieve brein
-
DinsdagHet IKEA-effect van AI
-
WoensdagHelp, mijn uitgever wil met me lunchen
-
DonderdagAI op de redactie
-
VrijdagVrijdag vol hypes en een live tattoo interview