Wat doet een impact producer?
Twee maanden geleden begon ik als impact producer bij KRO-NCRV, voor datajournalistiek platform Pointer en De Monitor. Nu vraag je je misschien af: wat doe je als impact producer? Het is geen functietitel die je heel veel tegenkomt. Sterker nog: het is een gloednieuwe functie in journalistiek Nederland.
Daar werd ik me pas goed van bewust toen ik werd gebeld door een redacteur van Radio 1. Of ik op maandag 6 januari (mijn tweede werkdag!) wilde komen praten over mijn nieuwe rol. In het mediaforum van het programma Spraakmakers werd vooruitgekeken naar de ontwikkelingen in de journalistiek in 2020. En de intrede van een impact producer op een journalistieke redactie hoorde daar ook bij.
Wat houdt dat dan in, een impact producer? Ik zet, samen met het team van De Monitor en Pointer, de journalistieke producties in de markt en genereer er aandacht voor. Vanaf het begin van de productie denken we na over hoe het verhaal bij de juiste doelgroep gebracht kan worden, via welk kanaal en in welke vorm.
Dat is niet altijd via een artikel op een website of een tv-uitzending. Dat kan ook zijn via een Instagram story of een short video op Facebook. Het is, ook voor een redactie, belangrijk om hierover na te denken omdat het medialandschap steeds verder versnippert. En het is zonde als resultaten van goede onderzoeksjournalistiek onzichtbaar blijven.
Toen ik, met gierende zenuwen, bij Spraakmakers zat om hierover te vertellen, ontstond er een interessante discussie aan tafel. Ik was te gast samen met Arjen Fortuin en Jan-Kees Emmer. “Als ik een recensie schrijf over Zondag met Lubach, weet ik dat ik meer lezers krijg dan wanneer ik over een kleiner programma schrijf”, vertelde Arjen Fortuin. In hoeverre laat je je als maker leiden door de kans op impact?
Een interessante vraag die wat mij betreft twee kanten op kan gaan. Aan de ene kant staat het verhaal voorop en is mijn rol als impact producer om te helpen dat verhaal bij het juiste publiek te krijgen. De ene keer is dat een groot publiek, de andere keer een gerichter, meer niche publiek. Aan de andere kant wil je als titel ook een grote fanbase opbouwen. En daarvoor is het weer handig om een grote, meeslepende productie te hebben waar je veel fans mee aantrekt. Zoals wel vaker in het leven gaat het wat mij betreft om de balans!
Marlies van de Meent
Impact producer KRO-NCRV
De week van Marlies van de Meent
-
ΜaandagWat doet een impact producer?
-
DinsdagTaart!
-
WoensdagVreemde eend in de bijt
-
DonderdagToeval bestaat niet
-
VrijdagMooie resultaten