Wat is waar?
We leven in een bijzondere wereld waar alles wat we doen of zeggen door de hele wereld wordt getoetst en vaak ook van een mening wordt voorzien. Iedereen wordt gehoord
Waar vroeger de mening een reikwijdte had van een paar meter, de grootte van een abonneebestand van een krant of bereik van radio of tv, daar verschaffen social media iedereen een megafoon. De vrijheid van meningsuiting in optima forma. En veel media putten ruimschoots uit het aanbod in hun nieuwsgaring. De waan van de dag regeert. Qua representativiteit van de reacties is wellicht nog iets te zeggen. In Nederland zegt ongeveer 22% de twitter app op zijn toestel te hebben. Dus bijna 80% is stil en wordt niet gehoord.
En voor ieder idee of gedachte zijn uiteraard altijd medestanders te vinden die het weer delen. Profielen worden opgebouwd en algoritmes doen hun werk. Oren en toeters richten zich steeds vaker in een bepaalde richting waardoor weer een versterking plaatsvindt.
Objectiviteit delft het onderspit. Je moet tegenwoordig van goeden huize komen om in de wirwar van berichten te kunnen zien wat authentiek en oprecht is. Helaas maken veel kwade geesten misbruik van onze menselijke nieuwsgierigheid. (NB: Behavioral economics is een intrigerend vakgebied). Nep van echt is steeds moeilijker te onderscheiden. Een ongeluk is snel gebeurd.
Afgelopen jaar met steeds grotere verbazing gekeken naar en gelezen over de ontwikkelingen in bijvoorbeeld Amerika, waar door machtige personen de waarheid vrij eenvoudig – bewust – geweld werd aangedaan met alle gevolgen van dien.
Vrijheid van mening is een groot goed, maar mag men door blijven gaan met toeteren van nonsens, terwijl bedrijven of personen kapot worden gemaakt? Mag je om je base, luisteraars, aanhangers, of je eigenbelang te pleasen door blijven gaan met het verkondigen van onzin en leugens? En mag je dan veronderstellen dat de ontvangers altijd de wijsheid en kunde in pacht hebben om te begrijpen dat het niet klopt?
Het wordt tijd om paal en perk te stellen aan deze versterking van (verkeerde) meningsvrijheid en nieuwe regels zijn gewenst om te zorgen dat we niet verder gaan ontsporen. De markt kan (of wil) dit niet. Overheid moet hierin het voortouw nemen.
Ed Achterberg
CEO Telecompaper