Wat wij doen
Wij zijn bij RTL MCN dagelijks bezig met het ontwikkelen en uitbouwen van sterke online (media) merken. Merken kunnen bij ons personalities zijn, maar ook online zenders.
Hoe bouwen wij merken? Dat doen we bij RTL via een multidisciplinaire holistische aanpak. We hebben drie complementaire contentafdelingen. We hebben de creators die we vertegenwoordigen met hun eigen kanalen en die zich primair aansluiten bij RTL omdat ze hun omzet willen optimaliseren en vaak presenteer ambities hebben en we hebben onze eigen online (Concentrate, XL, Videoland) en lineaire zenders.
De creators zetten we in als presentatoren/acteurs op onze eigen zenders met als doel ze te ontwikkelen/laden en natuurlijk om onze eigen merken te laten groeien. Het is een werkend ecosysteem dat geleid heeft naar het aantrekken van de grootste en meest getalenteerde online influencers en het succesvol implementeren van onze eigen online zenders.
Een mooi actueel voorbeeld is Kaj Gorgels. Kaj werd bekend door uitgesproken typetjes te etaleren op zijn Facebook account. Zijn filmpjes werden zó bekend dat één van zijn video’s op een gegeven moment zelfs geremixed werd door een dj. Deze video ging viral. Kaj hebben we anderhalf jaar geleden bij de MCN als creator én presentator getekend en dat heeft ertoe geleid dat hij nu één van de vaste presentatoren van Concentrate is.
Ook zit hij in het huidige seizoen van Expeditie Robinson en presenteert hij samen met John Williams het RTL 5-programma SOS: mijn vakantie is een hel. In mijn post van maandag haalde ik al een aantal kenmerken aan die ik moet herkennen in een creator. Aanvullend daarop kan ik zeggen dat we bij RTL MCN willen werken met video-ondernemers, je kunt ze ook wel de influentials onder de influentials noemen.
Jonathan Berhane
Senior Partner Manager RTL MCN