Web3 en NFT zijn dood, lang leve AI
Als er een buzzwoord is (naast FOMO) wat tijdens elke sessie en in elk gesprek langskomt tijdens SXSW, dan is het AI: Artifical Intelligence. Het vermogen van een computersysteem om taken uit te voeren, waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is.
De modellen zijn zo ontworpen dat ze ook echt leren en zich kunnen aanpassen aan nieuwe situaties. Iets anders dus dan een algoritme wat we kennen van de nieuwsfeed van Instagram of de zoekresultaten van Google Search. En wees gerust, een AI heeft (nog) geen zelfbewustzijn of eigen emotie.
De bekendste naam op AI-gebied is OpenAI, een (niet geheel!) non-profit organisatie die we kennen van Dall-E-2 – het automatisch laten genereren van beelden op basis van tekst – en ChatGPT – een computermodel wat tekst kan herkennen en vragen kan beantwoorden. De eerste versies van ChatGPT werkten met name op basis van kansberekening: na het analyseren van miljoenen teksten kon het voorspellen welk woord of teken logisch volgt in een zin.
Greg Brockman was op het podium als huidig CEO van OpenAI, een bedrijf wat hij samen met onder anderen Elon Musk en Pieter Thiel in 2015 is gestart en waar Microsoft onlangs tien miljard dollar in heeft geïnvesteerd. Vorige week lanceerden ze de vierde versie van ChatGPT die naast nog geavanceerder tekst ook beeld kan herkennen – een zogeheten multi purpose AI.
En om de lezers nog meer gerust te stellen: AI gaat de komende jaren je baan (nog) niet overnemen. De algemene tendens op South By en in de industrie is dat het juist gaat versterken wat wij als mensen kunnen doen. AI en large language modellen als ChatGPT geven ons tools om ons werk nog efficiënter te doen.
Het zal de arts niet vervangen, maar heeft al wel gezorgd voor de eerste doorbraken op medisch gebied door diverse scenario’s te geven naar aanleiding van uitzonderlijke symptomen bij een patiënt. Zo helpen AI-tools vandaag de dag al bij het maken van presentaties (Tome.AI), verbeteren van je schrijfwerk (CoPilot), het optimaliseren van je Facebook-campagnes (Jasper.AI), het omzetten van tekst naar simpele taal (Summ.AI) en zelfs het vinden van een geschikte AI tool (There is An AI For That). En het mooie: een AI-tool is 24 uur per dag 365 dagen per jaar beschikbaar. En het wordt steeds meer geïntegreerd in producten die we al gebruiken, zoals Google Search, Google Drive en Microsoft Bing.
En dat is direct ook een grote keerzijde van deze AI-revolutie. De meeste taalmodellen en AI-onderzoeken zijn verbonden aan grote techbedrijven. Google met zijn eigen Deepmind, Microsoft met OpenAI, Meta’s LLaMA en Amazon’s Polly. Daarnaast is grote rekenkracht nodig voor het uitvoeren van deze AI-tools: de cloud rekenkracht die in handen is van deze zelfde Big Tech. En zijn die het beste ingericht om de juiste keuzes te maken voor de mensheid?
De geschiedenis leert ons dat we dat ten zeerste moeten betwijfelen. Op welke datasets worden deze AI’s getraind? En hoe werkt het met het copyright van deze schrijvers en artiesten? Hoe zorgen we voor duidelijkheid in welke content AI gedreven is en welke niet? Er is nu al bekend dat de huidige AI-modellen beter werken bij personen met een blanke huidskleur – want daar is het model vooral op getraind.
Voorspellers geven aan dat in 2024 de laatste menselijke Amerikaanse verkiezing zal zijn. In 2028 neemt synthetische media (= content gecreëerd door AI en computers) de overhand met honderden nepreclames, advertenties en deepfakes. Er zal een grotere kloof komen tussen kinderen die in welvaart opgroeien en de ruimte hebben om met deze technologie om te gaan en kinderen die daar thuis geen kans voor krijgen. Tot dystopische voorspellingen van operaties voor de rijken die eerst op een digital twin uitgevoerd worden. Gelukkig zijn er ook veel initiatieven voor transparante AI (hoe komt een AI tot de conclusie?) en de menselijke maat.
Wat moeten we binnen de media-industrie met AI? Vooral experimenteren en kijken hoe verschillende AI-tools jou kunnen helpen in je werkproces. Van het visualiseren van storyboards voor creatieven, het verbeteren van een script en hulp tijdens een brainstorm. Tot geavanceerde AI-tools als van de Ready Player One-acteur Tye Sheridan die met Wonder Studio automatisch computer gegenereerde-personages animeert en belicht in live-actiescènes. Of RunwayML die in een online video-editor met talloze Magic Tools helpt om sneller items te monteren.
Romar Bucur
Head of Business Development & Strategy Banijay Benelux
De week van Romar Bucur
-
ΜaandagSkip intro: Innovate or Die
-
DinsdagWeb3 en NFT zijn dood, lang leve AI
-
WoensdagThe Benelux Takes Over
-
DonderdagEnter the Metaverse
-
VrijdagTo Infinity & Beyond