Winnen of verliezen vs omzet
Ik begin de woensdag iedere week met een dip in een zogenaamde Icepool. Zeg maar een mini-zwembad met daarin water van een graad of 2. Iedere keer staat het me tegen om dat water in te stappen. De beloning is een minuut of vier wegdommelen in m’n eigen focus en de explosie van energie als je er uit stapt. Het is een aanrader en ideale start van de dag.
De agenda bestaat vandaag vooral uit weeklies (bijpraten met productieleiders en eindredacteuren) en het wegwerken van achterstallig onderhoud. Twee lange meetings die last-minute uit de agenda zijn verdwenen, voelt als een ouderwets tussenuur. Het einde van de werkdag nog even ‘Teamsen’ en dan richting Studio 1. De tweede dag van de Champions League staat op het menu. Dit keer een 18.00 uur-wedstrijd, vroeg verzamelen dus.
Sinds dit seizoen zijn we de trotse producent van de Champions League. Na zes jaar Europa League was deze aanbesteding een geweldige opsteker voor ons sportteam. Een kleine maar zeer hechte club vakidioten omringd door een trouwe groep freelancers. Stiekem is er niet een heel groot verschil met de Europa League, maar een ander logo en tune maken het toch ineens een grote-mensen-klus. Slagroom op de taart was de aanbesteding van een volledig nieuwe set die past bij de Champions League.
De deelname van Ajax maakt het interessant voor de club en RTL. Maar ook voor ons is het naast prestige ook zakelijk aantrekkelijk. Het produceren van een wedstrijd in de Johan Cruijff ArenA is beter voor de omzet dan alleen een studio-uitzending. Hoe verder het team in het toernooi komt, hoe groter de registratie en des te hoger de omzet. Dat geldt overigens ook voor zowel Ajax als RTL, maar dat terzijde.
Sport valt echter lastig te budgetteren. Zo stond Ajax vorig seizoen op de drempel van de halve finale Europa League. Bij de returnwedstrijd in Rome was winnen nodig om door te gaan. Helaas werd de 0-2 door de VAR afgekeurd, vervolgens scoorde Roma de gelijkmaker en vloog Ajax uit het toernooi. Tot ziens droom-omzet. Zover zijn we nu nog niet. Ajax heeft Europese overwintering al veiliggesteld dus staat de eerste ronde van de knock-out fase al keurig in ons budget en kunnen we vanavond rustig voetbal kijken. Nou ja, rustig. Met collega Tan en analisten Sneijder en Janssen in de Greenroom zal het verre van rustig zijn. Daar kan geen vier minuten ijsbad tegenop. Mooie dag!
Frank Verzantvoort
Managing Director No Pictures Please | Fremantle Sports
De week van Frank Verzantvoort
-
ΜaandagAderlating
-
DinsdagBoeven & Blurren
-
WoensdagWinnen of verliezen vs omzet
-
DonderdagDagelijks
-
VrijdagBevoorrecht mens