Zo veel zien
De moordende concurrentie op de streamingmarkt betekent voor de consument dat er een ware embarrassment of riches ontstaat – meer opties en keuzes dan de gewone sterveling aankan.
Dit is een typisch Eerste Wereld-probleem, ik weet het, maar als iemand die al jaren werkzaam is in de film en televisie-industrie houdt het me nou eenmaal bezig. Ik ben naast professional natuurlijk ook consument, en ook ik raak soms bijna in paniek door de overvloed aan content die tegenwoordig beschikbaar is. Je wilt natuurlijk wel waar voor je abonnementsgeld, dus de druk om iedere maand weer je duur betaalde euro’s om te zetten in content consumptie is hoog.
Daarnaast is sprake van wat hippere mensen dan ik FOMO noemen, de angst om iets ‘belangrijks’ te missen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je maandagochtend bij de koffieautomaat niet kan meepraten over de laatste aflevering van House Of The Dragon.
Een ernstiger gevolg van de content-vloedgolf is dat je zo veel ziet en wil zien dat het soms niet beklijft. Dit heeft niks met de kwaliteit te maken – je stopt gewoon te veel in je hoofd. Een film die ik dertig jaar geleden zag, kan ik me haast scène voor scène herinneren, maar ik moet ik heel diep nadenken of ik die laatste True Crime-documentaire op NPO Start nou al wel of nog niet gezien heb.
Toegegeven – die film van dertig jaar geleden is een favoriet en zal ik inmiddels waarschijnlijk meer dan vijf keer gezien hebben, maar toch. Repeat viewing is dan ook iets dat waarschijnlijk langzaam zal verdwijnen door de explosieve groei van contentmakers en aanbieders. Die Hard, de beste actiefilm ooit gemaakt, bekeek ik tot voor kort minimaal een keer per jaar. Tegenwoordig staat de Blu-ray in mijn persoonlijke videotheekje stof te vangen. Ik moet simpelweg nog te veel andere dingen zien…
Robin Logjes
Content Director Original Productions M7 (a CANAL+ Group Company)